Tokonoma i haven

Tokonomaen (床の間, toko-no-ma), eller bare toko (床), er en traditionel japansk udstillingsniché, der bl.a. anvendes til opstilling af bonsai. Målene for arealet der udstilles bonsai på, er omkring 90 X 180 cm, som svarer til en tatamimåtte. Det er de mål der anvendes ved officielle bonsaiudstillinger i Japan, men tokonomaen kan sagtens variere i størrelse, alt efter design og anvendelse.

L1019280-2

I Japan ses Tokonomaen i møderum, templer, nogle private hjem og hos bonsai salgsstederne.

Tokonomaen er bygget frit efter inspiration af de tokonomaer jeg har set på rejser i Japan, bøger og på nettet. Tokonomaen er mit nye yndlingssted i haven, hvor roen virkelig kan sænke sig når jeg slapper af og betragter en bonsaiopstilling. Det vigtigste ved bonsai, er for mig at bruge tid på at studere æstetikken; den gamle bark, grenfordeling, træets harmoni med skålen og årstidernes skiften bl.a. Det kommer til sin fulde ret når der laves en bonsaiopstilling på en ren baggrund. Selve opstillingen kan betragtes som et maleri og en poetisk forestilling om et sted i naturen.

Bonsai og landskabsmaleriet

Bonsaiosptillingens form har rod i de japanske tuschtegninger og landskabsmalerier, der bl.a. ses på japanske billedruller. Den rene baggrund med enkelte streger, der former billedet svarer lidt til det europæiske akvarelmaleri, hvor beskueren selv udfylder det tomme rum i billedet.

Billedruller bruges ofte i Tokonomaen (ikke så meget på rene bonsaiudstillinger) og en opstilling med en billedrulle, der viser den nedgående sol kan foreslå aftenstemning, ligesom en afbilledet måne angiver nattestemning. En fugl der lander på en gren foreslå forår, etc.

Ved at have landskabsmaleriet in mente når man laver en bonsaiopstilling, er det lettere at opbygge den harmonisk og i reference med naturen. Referencen til landskabsmaleriet er ikke kun den måde træet, græsser, blomster og (hvor det hører hjemme) bjerge kan bruges som elementer gennem anvendelsen af bonsai, ledsageplanter og Suiseki (landskabssten), billedruller og andet tilbehør, men også vigtigheden af det tomme rum. Det tomme areal udgør den usagte del af fortællingen, det som står mellem linierne, som beskueren selv udfylder med sin fantasi. Ligesom i det japanske tuschmaleri og akvarelmalerier. Udover den ekstra fortælling der tilføres af det tomme areal, så tilfører det også den altafgørende ro i opstillingen.

En opstilling af bonsai kan udføres på et utal af måder, meget simpelt eller med mere “larm”. Med få eller mange elementer. Alt er op til den, der laver opstillingen men som basis bør skønhed, ro, harmoni og balance være nøgleordene man laver opstillingen efter.